Adelaida Herrera Valdés (Havana, 1941) is a graphic designer, artisan, and painter. Her artistic training is broad and varied, like her own art. She began her studies in fine art at the San Alejan- dro School of Fine Arts, and also has a degree in history from the University of Havana. Through all of her artistic career she has done graphic design for books by several publishers in the Cuban Book Institute, and has worked in set design for cultural programs on Cuban television at the Cuban Institute of Radio and Televi- sion. She has also taught history in secondary schools. In another direction of her creative work she was part of a movement to reassess and renovate Cuban crafts in the mid-1970s, which led to the creation of the Cuban Association of Craft Artists (ACAA), of which she was a founding member. Her original initiatives in- cluded significant works using leather and skin as the main ma-
terials, which made possible an evolution in forms moving from utilitarian objects to painting, with a fuller application of artistic approaches to craft work. She worked in tapestry as an artistic medium, and contin- ued to paint in mixed media, and then to as- semblage. In her artis- tic work in those years Adelaida Herrera became a dedicated ex- ponent of the art of l’object trouvé. She created assemblages using in challenging ways found objects and materials, do- mesticating the most varied articles found in the streets and in- fusing them with artistic life, including old screens, broken tables, glass, pieces of furniture, and stone; and incorporating leather onto which she attached nails, keys, horseshoes, small tinkling objects, and others items, creating true works of modern art in the process.
Guillermina Ramos Cruz, 2012
ADELAIDA HERRERA VALDÉS
Adelaida Herrera Valdés (La Habana, 1941) es diseñadora gráfica, artesana y pintora. Su formación artística es amplia y diversa tanto como su propia creación. Inició estudios de bellas artes en la Escuela de Artes Plásticas San Alejandro, asimismo se graduó en la Facultad de Historia de la Universidad de La Habana. A través de toda su trayectoria artística realizó diseño gráfico de libros para distintas editoras del Instituto Cubano del Libro, trabajó el diseño escenográfico para programas culturales de la televisión cubana, del Instituto Cubano de Radio y Televisión; asimismo impartió clases de historia en centros de estudio de enseñanza media superior. En otra vertiente de su labor plástica, formó parte del movimiento de revalorización y renovación de la artesanía artística cubana, de mediados de la década del setenta, todo lo cual culminó con la creación de la Asociación Cubana de Artesanos Artistas (ACAA), de la que Adelaida Herrera fue uno de sus miembros fundadores. Sus propuestas originales realizando obras significativas empleando como material principal el cuero y la piel, hicieron posible su evolución formal, transitando en la realización del objeto utilitario hasta la pintura, debido a la profundización en el oficio y concepciones artísticas. Trabajó los tapices, codificados como obra de artes plásticas; continuó en su quehacer con sus pinturas en técnica mixta, y de ellas al ensamblaje. Adelaida Herrera desarrolló una creación plástica que la situó, en aquellos años, como una de las fieles exponentes del arte de “l´object trouvé”. Creó ensamblajes retando a los objetos y materiales encontrados, domesticando e insuflándole vida artística a los elementos más disímiles, recogiendo en la calle objetos diversos: viejas mamparas, tablas carcomidas, cristales, fragmentos de muebles, piedras, e incorporando la piel para insertarle, clavos, llaves, herraduras, pequeños objetos tintineantes, entre otros elementos, con los cuales concibió verdaderas obras de plástica contemporánea.
Guillermina Ramos Cruz, 2012