... one of the most renowned Cuban painters today... with an impressive interior world and an idiom that begins with his own identity and goes on to achieve universality.
ABC, Madrid, 2002
His early painting is neither black-focused nor Afro-Cuban, but just Cuban. And it is Cuban, following Ortiz’s thesis, by doing and not by nature, two categories Ortiz lucidly explains in his book El engaño de las razas. The African elements, to give them some sort of name, that can be seen mostly in the shapes in Larrinaga’s work, are the result of a “mental coexistence” with those elements.
(...) Larrinaga abstracts shapes, suppresses, essentializes, without being abstract. In his paintings the visual mysteries of the Antillean environment slowly shift to one side or leap away like gestural escapes that make the painter a sort of Calibanesque expressionist—nothing Cartesian about it.
Juan Sánchez, 1998
...uno de los más renombrados pintores cubanos contemporáneos... con un impresionante mundo interior y un lenguaje que parte de la identidad propia para alcanzar la universalidad.
diario ABC, Madrid, 2002
Su primera pintura ⎯ni negrista, ni afrocubana⎯ es únicamente cubana. Y lo es ⎯según la tesis de Ortiz⎯ por hechura y no por natura, dos categorías explicadas con cabal lucidez en su libro El engaño de las razas. Los elementos afroides, por aludirlos de alguna manera, que se aprecian más que nada en lo formal en la obra de Larrinaga, son el resultado de una “convivencia mental” con esos elementos.
(...) Larrinaga abstrae formas, suprime, esencializa, sin ser abstracto. En sus cuadros los misterios visuales del ámbito antillano se desplazan lentos o dan saltos como fugas gestuales que tornan al pintor en una especie de expresionista calibanesco, nada cartesiano.
Juan Sánchez, 1998
web design: Los Fieras
proyecto y curaduría:/project concept and curator: Alejandro de la Fuente
Agradecemos a la Fundación Ford por su apoyo para este proyecto /
/ Thanks to Ford Foundation for their support for this project"